Koncert — "Angelus" Wojciecha Kilara i "IX Symfonia" Ludwiga van Beethovena

2014-06-02 09:28:28 (ost. akt: 2014-06-02 10:54:10)
Muzyka Olsztyn, Filharmonia Warmińsko-Mazurska, ul. Głowackiego... 6 czerwca 2014
Koncert — Angelus Wojciecha Kilara i IX Symfonia Ludwiga van Beethovena

Autor zdjęcia: Materiały organizatora

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej podczas koncertu 6 czerwca poprowadzi jeden z największych współczesnych dyrygentów, Antoni Wit.

Artysta wywarł ogromny wpływ na polskie życie muzyczne jako dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Narodowej, a wcześniej przez długie lata kierując orkiestrami: w Filharmonii Pomorskiej, Polskiego Radia w Krakowie oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.

Po ponad dwudziestoletnim okresie pracy w Filharmonii Narodowej, jako jej dyrektor naczelny i artystyczny, Antoni Wit od sezonu 2013/2014 jest dyrektorem artystycznym Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie i dyrygentem honorowym Filharmonii Krakowskiej. 7 lutego br. artysta obchodził 70. urodziny.

Podczas koncertu w FIlharmonii Warmińsko-Mazurskiej usłyszymy utwory: "Angelus" Wojciecha Kilara oraz "IX Symfonię" Ludwiga van Beethovena.

"IX Symfonia d-moll op. 125" jest dziełem, które wciąż zastanawia, po dziś dzień stawia przed słuchaczami pytania podstawowe. Ludwig van Beethoven intensywnie pracował nad nią na początku wieku XIX. "IX Symfonia" nie zawsze cieszyła się uznaniem. Co prawda, pierwsze wykonania przyjęte zostały entuzjastycznie, zarówno premiera w Wiedniu (7 maja 1824), jak i wykonanie londyńskie (21 marca 1825), jednak w późniejszych latach utwór krytykowano, a nawet podawano za przykład przesady, złego smaku. Efektowny epizod szczególnego wybuchu radości w finale, z bębnem, określano wręcz jako „burleskę”.

Dla odmiany, w latach dwudziestych XX wieku Karol Szymanowski, w kontekście "IX Symfonii", nazwał sztukę Beethovena „jednym z najwspanialszych grobowców na ziemi”, przeciwstawiając ją „nieśmiertelności Bacha” i „wieczyście kwitnącej młodości Mozarta”. Szymanowski miał na myśli nadludzki zamysł Beethovena, by porwać i odmienić swą sztuką świat.

A jeśli chodzi o sprawy praktyczne, to współcześni śpiewacy skarżą się na „wyboistość” partii wokalnych, pisanych bez przejmowania się takimi drobiazgami, jak potrzeba odpowiedniego prowadzenia fraz, dającego możliwość zaczerpnięcia oddechu...

Tymczasem "IX Symfonia", bez względu na komentarze, nie schodzi z estrad koncertowych całego świata. Nikt dziś nie kwestionuje jej oryginalnego, dziwnego piękna, wielkości i znaczenia. Wersja instrumentalna tematu finału stała się hymnem zjednoczonej Europy.

"Angelus" — utwór na orkiestrę, chór i solową partię sopranu, powstał w roku 1984 roku, skomponowany z myślą o wykonaniu na Jasnej Górze. — To chyba mój pierwszy utwór religijny — mówił kompozytor, WOjciech Kilar. Proces przemian muzyki Kilara zaczął się już w połowie lat siedemdziesiątych, kiedy to współtwórca i czołowy reprezentant polskiej awangardy dokonał radykalnego zwrotu ku tradycji, folklorowi, wręcz programowości. Pierwszym jego utworem na tej nowej drodze był "Krzesany" na orkiestrę, wykonany na festiwalu „Warszawska Jesień” w roku 1974 — efektowna apoteoza zbójnickiego tańca, nawiązująca do staroświeckiej już, XIX-wiecznej formy „poematu symfonicznego”.

Potem przyszły kolejne, seria o tematyce tatrzańskiej: skomponowany w 1976 roku "Kościelec 1909", również na orkiestrę, poświęcony wspomnieniu tragicznej śmierci kompozytora Mieczysława Karłowicza, zasypanego lawiną śnieżną pod Małym Kościelcem, następnie "Siwa mgła" na baryton z orkiestrą (1979) i "Orawa" na orkiestrę kameralną (1986). Zaś w zakresie muzyki stricte religijnej, po wymienionym Angelus powstały m.in.: "Króluj nam Chryste" (1995), "Agnus Dei" na chór mieszany (1996), czy wreszcie ściśle już liturgiczna "Missa pro pace" (2000).


Koncert symfoniczny
Piątek (6 czerwca), godz. 19:00
Filharmonia Warmińsko-Mazurska, ul. Głowackiego 1, Olsztyn
W programie: "Angelus" Wojciecha Kilara oraz "IX Symfonia d-moll op. 125"
Ludwiga van Beethovena


Wykonawcy:
Antoni Wit — dyrygent
Małgorzata Kneć-Ajdukiewicz — sopran
Anna Lubańska — mezzosopran
Pavlo Tolstoy — tenor
Dariusz Górski — bas
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Chór przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej (przygotowanie chóru — Benedykt Błoński)

Bilety w cenie: normalny 50 zł, ulgowy 40 zł, karta melomana 25 zł do nabycia w kasie Filharmonii. Kasa czynna: poniedziałek-piątek w godz. 10:00-18:00

Materiały organizatora

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB