W piatek (18 stycznia) o godzinie 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej odbędzie się pierwszy w 2019 roku mistrzowskim recital organowy.
Wystąpi znakomity włoski organista Tommaso Maria Mazzoletti.
Artysta urodził się w 1991 roku w Novara. Od dzieciństwa uczył się muzyki – najpierw gry na fortepianie, potem na organach u Alberta Sali, a następnie w Konserwatoriach Muzycznych w Novara i Cuneo. Był m.in. uczniem Massimo Nosettiego w klasie organów i kompozycji. Specjalistyczne studia z zakresu francuskiej muzyki organowej (od romantycznej po współczesną) odbył w Paryżu pod kierunkiem Pierre’a Mea. Włoski repertuar organowy studiował u Emanuele Vianellego, zaś sztuki improwizacji uczył się u Fausto Caporalego.
W 2017 roku z tytułem „Master de Concert” ukończył Haute École de Musique de Genève w klasie Alessia Cortiego. W 2014 roku zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Award of the Arts w Rzymie. W latach 2014–2017 był organistą katedry w Vercelli. Od 2008 roku jest organistą kościoła opactwa benedyktyńskiego św. Nazariusza i Celsusa w San Nazzaro Sesia (Novara).W 2016 roku otrzymał stanowisko organisty kościoła protestanckiego w miastach Gland i Vich (Szwajcaria).
Rok później został wybrany prezesem stowarzyszenia Orgue en Jeux-la Côte (Mauvernay, Vaud) oraz dyrektorem artystycznym festiwalu Orgue en Jeux. W kwietniu ubiegłego roku został zastępcą głównego organisty katedry w Lozannie.
Recital artysta rozpocznie od zaprezentowania Preludium i fugi e-moll BWV 548 Johanna Sebastiana Bacha – jednego z najdłuższych, najbardziej kunsztownych i wirtuozowskich utworów organowych Bacha. Ukłonem z stronę polskiej muzyki organowej będzie wykonanie przez Tommaso M. Mazzolettiego Preludium e-moll Feliksa Nowowiejskiego.
Kolejna pozycja repertuarowa recitalu to II Chorał b-moll Césara Francka – najwybitniejszego kompozytora kręgu francuskiego drugiej połowy XIX wieku.
Franck był najsłynniejszym organistą swoich czasów i uważany jest za twórcę „symfonizmu organowego”. Styl ten doskonale kontynuował tworząc 10 symfonii organowych Charles Maria Widor - francuski kompozytor i organista przełomu XIX i XX wieku, przez ponad 60 lat organista kościoła św. Sulpicjusza w Paryżu, drugiej, co do wielkości – po katedrze Notre-Dame – świątyni paryskiej. Usłyszymy Allegro z VI Symfonii Widora.
Recital zakończą dzieła twórców włoskich. Najpierw zabrzmią Entrée Pontificale op. 104 nr 1, Pieśń wieczorna op. 92 nr 1, Etiuda symfoniczna op. 78 Marca Enrica Bossiego (1861-1925).
Wykształcony w konserwatoriach Bolonii i Mediolanu Bossi był kompozytorem, organista katedry w Como, profesorem organów w konserwatorium Neapolu, a następnie w Bolonii, Wenecji i Rzymie – położył podwaliny pod standardy nauczania gry organowej, obowiązujące we Włoszech do dziś.
Nawiązaniem do muzyki Bacha będzie Preludium na temat Chorału a-moll J.S. Bacha Ottorina Respighiego (1879-1936). Ten najwybitniejszy włoski kompozytor pierwszej połowy XX wieku, ale także muzykolog i znawca muzyki dawnej lubił w swojej twórczości sięgać w przeszłość – jego język muzyczny był tradycyjny, a w utworach słychać tęsknotę za harmoniami minionych wieków.
Pietro Alessandro Yon (1886-1943), to ostatni kompozytor w programie recitalu. Pochodził z Piemontu, a większość życia spędził w Stanach Zjednoczonych. W 1921 roku został mianowany tytularnym organistą Watykanu. Podczas recitalu usłyszymy jego bardzo kontrastowe dzieła: uroczą, lekką Humoreskę „l’Organo Primitivo” (Toccatinę fletową), dramatyczne Canto Elegiaco oraz Rapsodię włoską.
Recital poprowadzi Jagienka Perlikiewicz – Kass.
Bilety w cenie 30 zł normalny i 22 zł ulgowy do nabycia w kasie wt.-pt. w godz.10-18 oraz poprzez stronę www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl
Ulgi dostępne na „Warmińsko-Mazurską Kartę Seniora” oraz program „Warmia i Mazury dla Dużej Rodziny”.
Współpraca programowa recitali: Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez