Już 27 lipca w Olsztynie odbędzie się plenerowy pokaz arcydzieł polskiej kinematografii z cyklu „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia”. Organizatorem wydarzenia jest Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Zapraszamy od godz. 17:00 do Parku Centralnego przy fontannie, by wspólnie obejrzeć wybrane dzieła, które w sposób szczególny przyczyniły się do rozwoju polskiej kinematografii. Repertuar tego cyklu oparty jest na liście najważniejszych polskich filmów, sporządzonej na zlecenie PISF przez specjalną komisję pod przewodnictwem prof. Tadeusza Lubelskiego.
Na pierwszy ogień – o godz. 17:00 – projekcja filmu animowanego „Tango” w reż. Zbigniewa Rybczyńskiego, następnie zobaczymy film „Żywot Mateusza” w reż. Witolda Leszczyńskiego. Po nim, o godz. 18:45 - „Rodzina człowiecza” w reż. Władysława Ślesickiego, a tuż po filmie o godz. 19:10 odbędzie się spotkanie z synem reżysera, producentem filmowym – Adamem Ślesickim. Kolejnym gościem będzie jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów Krzysztof Zanussi – na projekcję jego filmu „Iluminacja” zapraszamy po spotkaniu - o godz. 20:00.
Podczas wydarzenia odbędą się konkursy z nagrodami ufundowanymi przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz wiele innych atrakcji. Wstęp jest bezpłatny. Ideą organizacji pokazów jest upowszechnienie i promocja polskiej klasyki filmowej, zwłaszcza wśród młodego pokolenia.
Cykl „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia” wystartował 12 lipca br. w Szczecinie, później gościliśmy w Bydgoszczy, a następnie w Lublinie. Kolejne odsłony cyklu plenerowych pokazów odbędą się Olsztynie, Gdyni, Karpaczu i Międzyzdrojach. W trakcie pokazów prezentujemy dzieła najwybitniejszych polskich twórców, m.in. Andrzeja Wajdy, Jerzego Kawalerowicza, Krzysztofa Zanussiego czy Jerzego Skolimowskiego. Oprócz filmów fabularnych można zobaczyć także filmy dokumentalne takich reżyserów jak m.in. Władysław Ślesicki i Marcel Łoziński. Nie zabraknie również filmów animowanych m.in. Piotra Dumały czy Tomasza Bagińskiego, jak również krótkich metraży.
Projekcjom towarzyszą spotkania z twórcami. Wśród zaproszonych gości są m.in. Krzysztof Zanussi, Wojciech Marczewski, Janusz Kondratiuk, Marek i Michał Koterscy, Bożena Dykiel, Jan Nowicki, Zbigniew Buczkowski, Piotr Dumała.
Cykl „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia” Instytut realizuje w ramach Wieloletniego Programu Rządowego „Niepodległa” na lata 2017-2022.
Olsztyn (27.07.2019):
Park Centralny przy fontannie
Park Centralny przy fontannie
17.00 „Tango”, reż. Zbigniew Rybczyński
„Żywot Mateusza”, reż. Witold Leszczyński
18.45 „Rodzina człowiecza”, reż. Władysław Ślesicki
19.10 Spotkanie z Krzysztofem Zanussim i Adamem Ślesickim
20.00 „Iluminacja”, reż. Krzysztof Zanussi
„Żywot Mateusza”, reż. Witold Leszczyński
18.45 „Rodzina człowiecza”, reż. Władysław Ślesicki
19.10 Spotkanie z Krzysztofem Zanussim i Adamem Ślesickim
20.00 „Iluminacja”, reż. Krzysztof Zanussi
„Tango” reż. Zbigniew Rybczyński, (1981), 8 min
Film został nagrodzony Oscarem w kategorii krótkometrażowy film animowany. Podczas ośmiominutowej animacji na ekranie widzimy wnętrze niebieskiego pokoju, po którym stopniowo zaczyna krzątać się coraz więcej osób. Bohaterowie animacji wykonują w kółko te same czynności, nie zważając na siebie nawzajem i nie wchodząc w żadne interakcje.
Film został nagrodzony Oscarem w kategorii krótkometrażowy film animowany. Podczas ośmiominutowej animacji na ekranie widzimy wnętrze niebieskiego pokoju, po którym stopniowo zaczyna krzątać się coraz więcej osób. Bohaterowie animacji wykonują w kółko te same czynności, nie zważając na siebie nawzajem i nie wchodząc w żadne interakcje.
„Żywot Mateusza” reż. Witold Leszczyński, (1967), 80 min
Bohaterem filmu jest Mateusz – człowiek nadwrażliwy, o duszy dziecka, przez otoczenie uznawany za półgłówka, żyjący w harmonii z otaczającą go przyrodą. Razem z siostrą Olgą mieszka samotnie nad brzegiem jeziora. Spokojne, niemal sielankowe życie Mateusza zostaje przerwane. Otaczająca go przyroda ostrzega o zbliżającym się nieszczęściu. „Żywot Mateusza” był debiutem reżyserskim Witolda Leszczyńskiego ze znakomitą kreacją Franciszka Pieczki.
Bohaterem filmu jest Mateusz – człowiek nadwrażliwy, o duszy dziecka, przez otoczenie uznawany za półgłówka, żyjący w harmonii z otaczającą go przyrodą. Razem z siostrą Olgą mieszka samotnie nad brzegiem jeziora. Spokojne, niemal sielankowe życie Mateusza zostaje przerwane. Otaczająca go przyroda ostrzega o zbliżającym się nieszczęściu. „Żywot Mateusza” był debiutem reżyserskim Witolda Leszczyńskiego ze znakomitą kreacją Franciszka Pieczki.
„Rodzina człowiecza” reż. Władysław Ślesicki, (1966), 24 min
Inspirowany ideą słynnej wystawy fotografii „Family of Man” w nowojorskim MoMA, surowy a zarazem poetycki zapis jednego dnia z życia chłopskiej rodziny na Pojezierzu Augustowskim.
Inspirowany ideą słynnej wystawy fotografii „Family of Man” w nowojorskim MoMA, surowy a zarazem poetycki zapis jednego dnia z życia chłopskiej rodziny na Pojezierzu Augustowskim.
„Iluminacja”, reż. Krzysztof Zanussi, (1973), 94 min
Iluminacja to w filozofii taki stan umysłu, w którym człowiek zbliża się do poznania prawdy o świecie, o sobie, o sensie ludzkiej egzystencji.
Franciszek Retman jako everyman lat 60., prowincjusz, który przyjeżdża do stolicy, by studiować fizykę, z nadzieją, że nauka pozwoli odpowiedzieć na nurtujące go pytania. Kolejne życiowe doświadczenia – nieszczęśliwa miłość, tragiczna śmierć przyjaciela, małżeństwo, ojcostwo, praca – sprawiają, że jego wiara w potęgę nauki słabnie.
Pisany kamerą esej filozoficzny, gdzie strukturę fabularną przeplatają fragmenty wykładów i dyskusji naukowców na temat możliwości i granic poznania.
Iluminacja to w filozofii taki stan umysłu, w którym człowiek zbliża się do poznania prawdy o świecie, o sobie, o sensie ludzkiej egzystencji.
Franciszek Retman jako everyman lat 60., prowincjusz, który przyjeżdża do stolicy, by studiować fizykę, z nadzieją, że nauka pozwoli odpowiedzieć na nurtujące go pytania. Kolejne życiowe doświadczenia – nieszczęśliwa miłość, tragiczna śmierć przyjaciela, małżeństwo, ojcostwo, praca – sprawiają, że jego wiara w potęgę nauki słabnie.
Pisany kamerą esej filozoficzny, gdzie strukturę fabularną przeplatają fragmenty wykładów i dyskusji naukowców na temat możliwości i granic poznania.
(Opisy filmów na podstawie informacji pochodzących z portali: filmpolski.pl, akademiapolskiegofilmu.pl, ninateka.pl, culture.pl).
mat. Polski Instytut Sztuki Filmowej
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez